Szkolne role dzieci

Kategoria: Artykuły

Każde dziecko ma naturalną potrzebę bycia zauważonym i docenionym. Kiedy dziecko idzie do szkoły, pragnie zaistnieć wśród rówieśników i chce, żeby Pani poświęciła mu swój czas i uwagę.

Już po kilku dniach w szkole możemy zauważyć, że wśród dzieci następuje powolny, ale wyraźny podział na „lepszych” i „gorszych”. Rozpoczyna się proces obejmowania klasowych ról. 

Jest to proces nieświadomy. Najbardziej komfortowo czują się dzieci, które obejmują tzw. „role wspierające”.
Dzieci te są postrzegane jako zdolne, inteligentne, błyskotliwe. Role te przyjmują dzieci, które potrafią czytać, znają litery, liczą, mają dobrą pamięć, potrafią  skoncentrować się na zadaniu. Dzieci, które nie posiadają tych umiejętności, porównując się ze zdolnymi rówieśnikami, zaczynają czuć się „gorsze”.

 

Żeby zaistnieć w klasie,  zaczynają obejmować tzw. „role niszczące”.  
Aby się wyróżnić, dzieci popisują się i wygłupiają  (błazen), dokuczają innym dzieciom i nauczycie- lom (niegrzeczny), zaczynają mieć problemy  z nauką (niezdolny) lub z rówieśnikami (ofiara).

Jak pomóc dziecku wyjść z niszczącej roli:

  • Wzmacniaj  poczucie  bezpieczeństwa,  które w niszczącej roli jest nikłe, gdyż bez tego    trudno mówić o podnoszeniu samooceny.
  • Czytaj  dziecku  bajki  terapeutyczne,  opowieści  metaforyczne i przypowieści – potężna moc zmiany.
  • Prowokuj  sytuacje, wysyłaj  na  doświadczenie  innych ról (zajęcia z użyciem dram i pracą z zasobami). Daj dziecku możliwość uczestniczenia  w zajęciach, gdzie może odegrać inną rolę, np.  harcerstwo, taniec.
źródło: Biuletyn Akademia Nauki

www.akademiabielsko.pl

Centrum Nauki i Muzyki

Kursy i warsztaty dla młodzieży i dorosłych:

Szkoła Muzyki Rozrywkowej
Kursy rozwoju i praca z zasobami

Centrum Nauki i Muzyki w sieci:

© Centrum Nauki i Muzyki     ul.Górska 3a,   Bielsko-Biała,    tel. (33) 815 15 14