Szkolne role dzieci

Każde dziecko ma naturalną potrzebę bycia zauważonym i docenionym. Kiedy dziecko idzie do szkoły, pragnie zaistnieć wśród rówieśników i chce, żeby Pani poświęciła mu swój czas i uwagę.
Już po kilku dniach w szkole możemy zauważyć, że wśród dzieci następuje powolny, ale wyraźny podział na „lepszych” i „gorszych”. Rozpoczyna się proces obejmowania klasowych ról.
Jest to proces nieświadomy. Najbardziej komfortowo czują się dzieci, które obejmują tzw. „role wspierające”.
Dzieci te są postrzegane jako zdolne, inteligentne, błyskotliwe. Role te przyjmują dzieci, które potrafią czytać, znają litery, liczą, mają dobrą pamięć, potrafią skoncentrować się na zadaniu. Dzieci, które nie posiadają tych umiejętności, porównując się ze zdolnymi rówieśnikami, zaczynają czuć się „gorsze”.
Żeby zaistnieć w klasie, zaczynają obejmować tzw. „role niszczące”.
Aby się wyróżnić, dzieci popisują się i wygłupiają (błazen), dokuczają innym dzieciom i nauczycie- lom (niegrzeczny), zaczynają mieć problemy z nauką (niezdolny) lub z rówieśnikami (ofiara).
Jak pomóc dziecku wyjść z niszczącej roli:
- Wzmacniaj poczucie bezpieczeństwa, które w niszczącej roli jest nikłe, gdyż bez tego trudno mówić o podnoszeniu samooceny.
- Czytaj dziecku bajki terapeutyczne, opowieści metaforyczne i przypowieści – potężna moc zmiany.
- Prowokuj sytuacje, wysyłaj na doświadczenie innych ról (zajęcia z użyciem dram i pracą z zasobami). Daj dziecku możliwość uczestniczenia w zajęciach, gdzie może odegrać inną rolę, np. harcerstwo, taniec.