Do inteligencji poprzez Muzykę

Wyniki badań wsparte nauką dowodzą, że dzieci, które bardzo wcześnie i intensywnie zajmują się muzyką, szczególnie grą na instrumencie klawiszowym, są bardziej inteligentne niż dzieci, które takiej szansy nie miały. Poniżej kilka przykładów:
>wczesne zajmowanie się muzyką pobudza obszerne potencjały inteligencji;
>istnieje jednoznaczny związek między grą na instrumentach i rozwojem inteligencji;
>„Intensywne zajmowanie się muzyką oraz aktywne muzykowanie wspierają cechy osobowości i sposobu zachowania jak wytrwałość, konsekwencja, odpowiedzialność, koncentracja, poleganie na sobie nawzajem, zdobywanie własnych doświadczeń oraz krytyczny dystans do własnej gry” – wypowiedź Prof. Hansa Günthera Bastiana po wstępnych badaniach w berlińskich szkołach podstawowych.
Każde dziecko jest „człowiekiem-ucho”.
Języka uczymy się mówiąc. Mówienia uczymy się słuchając i naśladując. Jak inaczej opanowalibyśmy nasz język ojczysty? Matka czy ojciec dziecka trzy- lub czteroletniego wiedzą o tym najlepiej. Codziennie obserwują jak rozwija się słownictwo ich dziecka. Dwulatek rozumie i częściowo wykorzystuje około 300 słów. W wieku trzech lat jest to już 600 słów, a w wieku sześciu lat - 2.300 słów. Do szóstego roku życia punkt ciężkości w rozwoju dziecka polega jednoznacznie na kształceniu słuchu.
Rozwija się również mózg.
Wzrasta nie tylko masa mózgowa, lecz także rozwijają się zdolności. Nasz mózg składa się z 15 miliardów komórek nerwowych. Są one połączone wielorako w różnych miejscach z innymi komórkami nerwowymi. Sieć komórek nerwowych decyduje o zdolnościach mózgu i może być czynnie wspierana poprzez aktywne muzykowanie na instrumentach klawiszowych w pierwszych sześciu latach życia każdego dziecka.
Muzyka to droga do mądrości
Neurolodzy Leng i Shaw w roku 1994 w Los Angeles przeprowadzili badania naukowe dzieci w wieku przedszkolnym w celu wykazania, jaka czynność szczególnie wspiera rozwój dziecięcej inteligencji.
Grupa 78 dzieci w wieku od 3 do 4 lat została podzielona według zasady przypadku na cztery grupy :
1. Grupa : keyboard-zajęcia indywidualne i śpiew
2. Grupa : śpiew
3. Grupa : komputer
4. Grupa : żadne specjalne zajęcia
Wyniki po dwóch latach:
- Granie na instrumencie klawiszowym wyraźnie polepsza zdolność myślenia abstrakcyjnego i wspiera zrozumienie dla związków matematycznych i technicznych.
- Granie na instrumencie klawiszowym wspiera rozwój intelektu, motorykę (zdolności ruchowe ramion i palców), zmysłowe postrzeganie oraz zdolności koordynacyjne.
- Dzieci w innych grupach (komputer, śpiew) nie wykazywały porównywalnego polepszenia swoich zdolności intelektualnych.
25 % więcej osiągnięć w matematyce
W Los Angeles przeprowadzono również badania dzieci w wieku od siedmiu do ośmiu lat (szkoła podstawowa druga klasa). Jedna grupa otrzymała dodatkowo regularnie zajęcia z gry na keyboardzie, druga grupa natomiast nie.
Wyniki :
- Dzieci z grupy keyboardowej (7-8 lat) były w stanie rozwiązywać zadania z ułamkami, 5podczas gdy normalnie jest to materiał dla dzieci dwunastoletnich.
- Zdolności dzieci z grupy keyboardowej w matematyce były o 25 % większe niż dzieci z grupy, która nie miała zajęć keyboardowych.
Tak więc muzykowanie czyni dzieci bardziej inteligentnymi, a muzykowanie na instrumentach klawiszowych ma ogromne znaczenie dla rozwoju kształcenia.
Konsekwencje ?
Powinniśmy dać naszym dzieciom jak najwcześniej szansę do podnoszenia ich kwalifikacji życiowych poprzez intensywne zajmowanie się muzyką.
Pomyślcie Państwo o dziecku, że jest to „człowiek-ucho”. Muzyka jest językiem, którego można się nauczyć tak, jak języka ojczystego. Zapytają Państwo „Czy moje dziecko jest także muzykalne?” Proszę się nie martwić. Wasze dziecko jest muzykalne. Wszystkie dzieci są muzykalne. Jeśli ktoś nauczył się mówić, zrobił to słuchając i naśladując, nauczył się rozpoznawać wysokości dźwięków i powtarzać je. I nie potrzebuje więcej, by rozwijać swoją muzykalność. Muzyka jest przecież „tylko” językiem.
A więc...
Zgadzamy się, że nasze dzieci muszą mieć „wszystko co najlepsze!”. Propozycje w dziedzinie wczesnego wychowania w muzyce są w naszym kraju różnorodne. Nie każda propozycja nazywająca się „Wczesne wychowanie muzyczne” zasługuje na taką nazwę. Proszę zasięgnąć informacji o celach różnych programów, proszę zajrzeć na zajęcia, proszę razem z dzieckiem przyjść na zajęcia próbne, proszę dokonać porównań.
Ważne jest, aby czas do szóstego roku życia Państwa dziecka został aktywnie wykorzystany w celu muzykowania. To tylko wtedy działa, jeśli dzieci rzeczywiście muzykują, jeśli ćwiczą świadome słuchanie i śpiewanie nut (solfeż) oraz grają na instrumentach muzycznych. Najlepiej na instrumentach klawiszowych.
Języka uczymy się mówiąc, a muzykalni będziemy poprzez muzykowanie.
Muzykować możemy i powinniśmy od najmłodszych lat – jest to bowiem doskanała forma spędzania czasu.
Kiedy zacząć – no cóż czym skorupka za młodu.....
Co oferuje Państwa dzieciom YAMAHA SZKOŁA MUZYCZNA ?
„Niemowlaki w Krainie Dźwięków” Robby ... tak nazywa się maskotka w programie dla niemowląt od 4. miesiąca życia.
W prostych zabawach muzycznych bohater ten towarzyszy różnym fazom rozwoju dziecka. Przy uwzględnieniu różnych kanałów postrzegania i doświadczeń sensomotorycznych, proponowane są dzieciom różnorodne formy pierwszego kontaktu i percepcji muzyki. Istotą projektu jest zasada "swobodnego odkrywania", która daje dzieciom możliwość poznawania proponowanych rzeczy na własnym, samodzielnie wybranym poziomie nauczania. Podczas zajęć chwilami rola rodziców ogranicza się do pozycji obserwatorów, zbierających owoce swojej dotychczasowej aktywności.
• „Szkraby i muzyka” to program dla najmłodszych dzieci w wieku od 18 miesiąca życia do 4 lat. „Pampers studenci” uczestniczą w zajęciach wraz z rodzicami i są wprowadzane w świat muzyki na zasadzie zabawy. Śpiewamy, bawimy się, malujemy, majsterkujemy, tańczymy, słuchamy, czujemy i przeżywamy muzykę. Od drugiego roku życia wprowadzamy bardzo ostrożnie instrumenty muzyczne do zabaw. Kiedy dzieci osiągną prawie czwarty rok życia przechodzą do programu
• „Dźwiękoludki” - Elementarne Wychowanie Muzyczne
Jest to program przeznaczony dla dzieci w wieku 4-6 lat, który nie tylko muzycznie wspiera dziecko. Rozwija też w zdecydowany sposób jego inteligencję. Dlaczego? Ponieważ w tym programie, niepodobnym do innych, dzieci od początku grają na instrumentach klawiszowych, co nie było znane dotychczas, lecz co jest praktykowane i pielęgnowane od czterdziestu lat w systemie YAMAHA SZKOŁA MUZYCZNA. Śpiewanie nut (solfeż) jest również ćwiczone od początku rozpoczęcia kursu. Program „Dźwiękoludki”, działający w systemie YAMAHA SZKOŁA MUZYCZNA, rozwija muzyczne zdolności dziecka w sposób konkretny, dający się niemalże „zmierzyć”.
A dla starszych proponujemy programy instrumentalne
Źródło: Szkoła Muzyczna Yamaha